-->

Galeria

Ognisko Patriotyzmu
(2018-11-06)
Serdecznie zapraszamy wszystkich mieszkańców Dąbrowy Górniczej oraz miast sąsiednich na Ognisko Patriotyzmu, które odbędzie się 11 listopada,  podobnie jak w zeszłym roku w Fabryce Pełnej Życia, w miejscu szczególnym dla miasta – czyli na terenie, który władze Dąbrowy Górniczej przeznaczyły na nowe centrum życia kulturalnego i społecznego.

Zaczniemy o godzinie 16.30 wspólnym śpiewaniem pieśni związanych z historią Polski.

Jest to przedsięwzięcie wpisujące się w miejskie obchody 100-lecia Odzyskania Niepodległości przez Polskę obok mszy św. za Ojczyznę, odprawianej co roku w sanktuarium Najświętszej Marii Panny Anielskiej oraz innych wydarzeń, których spis wkrótce pojawi się na stronach interetowych naszego miasta.

Przedsięwzięcie, którego Szkoły Katolickie SPSK są inicjatorem i głównym wykonawcą, aktywnie wspierają instytucje Dąbrowy Górniczej:  Pałac Kultury Zagłębia i Urząd Miasta Dąbrowy Górniczej.

Zapraszamy do włączenia się we wspólny śpiew "dla Tej co nie zginęła".

Festiwal Języków Obcych
(2018-11-02)
25 października odbył się w naszej szkole Festiwal Języków Obcych.

Imprezę dla klas 4-6 Szkoły Podstawowej rozpoczęliśmy wspólnym śpiewaniem piosenki ‘’Panie Janie’’ w języku angielskim, francuskim, włoskim, niemieckim i hiszpańskim. Uczniowie klas 4-6 SP żywiołowo zaprezentowali wersję piosenki w poszczególnych językach, którą przygotowali wraz z nauczycielami języków obcych przy znakomitym akompaniamencie i śpiewie nauczycielki muzyki pani Sylwii Hołyńskiej.

W dalszej części uczniowie mieli okazję zaprezentować stroje charakterystyczne dla krajów europejskich. Wykazali się ogromną pomysłowością i talentem prezentując stroje prawie jak na wybiegu. Zostali przyjęci ogromnymi brawami.

Podczas spotkania wszyscy mogliśmy uczestniczyć w degustacji potraw narodowych przygotowanych przez naszych uczniów przy pomocy rodziców i nauczycieli. Trudno byłoby wybrać najlepszą potrawę, wszystkie prezentowały się pysznie, a wszyscy uczniowie mogli spróbować potraw przygotowanych przez uczniów ze swojej klasy, jak i innych klas. Konsumpcji nie było końca…

Całą imprezę entuzjastycznie poprowadził Janek Madejczyk z kl. 3 gimnazjum.

Serdecznie dziękujemy wszystkim Rodzicom i Uczniom za zaangażowanie w przygotowaniu Festiwalu Języków Obcych w naszej szkole.

Nauczyciele języków obcych
Zapraszamy do galerii.

Pilsko 2018
(2018-10-25)
20 października odbył się szósty Rajd Globtroterów z Katolika - "Pilsko 2018". Kwadrans po siódmej w liczbie 35 osób plus pies (29 klubowiczów, 4. rodziców i organizator), pod przewodnictwem przodownika górskiego Pana J.Sawicza, wyruszyliśmy autokarem spod szkoły. Po niespełna dwóch godzinach płynnej jazdy znaleźliśmy się na przełęczy Glinne - 808 m n.p.m., skąd rozpoczęliśmy naszą wędrówkę na szczyt Pilska - 1557 m n.p.m.. Czekały nas do pokonania 749 metrów w pionie i około 5 km dystansu. Szlak przemierzaliśmy w gęstej mgle, ale przy zerowym wietrze i absolutnie akceptowalnej temperaturze powietrza. Mniej akceptowalne za to były liczne stromizny, które niektórych wędrowców, dosłownie i w przenośni, momentami rzucały na kolana. Po krótkich postojach grupa jednak sprawnie się mobilizowała i wytrwale wspinała ku porośniętemu kosodrzewiną szczytowi.
Po trzech godzinach przeplatanej odpoczynkami wędrówki dotarliśmy do punktu kulminacyjnego wycieczki, czyli do mlecznie zamglonego szczytu Pilska. Po wykonaniu kilku zdjęć, pogodzeni z zaistniałą rzeczywistością (ograniczoną do kilkunastu metrów „panoramą”) zbieraliśmy się już do zejścia do schroniska na Hali Miziowej, kiedy nastąpiła możliwa jedynie w górach metamorfoza pogody! Od pierwszych nieśmiałych przebłysków słońca do fantastycznego błękitu i przyjemnie ciepłego promieniowania* minęła może minuta lub dwie. Byliśmy świadkami fantastycznych widoków, gdzie zalegające poniżej nas chmury tworzyły niezwykłe, puchate morze, z którego wyłanialiśmy się tylko my, okolona kosówką szczytowa polana Pilska i w oddali podobnie wyróżniona Babia Góra…
Nakarmiwszy oczy i dusze ruszyliśmy w końcu na Miziową nakarmić też ciała. Emocjonujące zejście niełatwym żółtym szlakiem odbywało się ponownie w gęstej mgle, bo przecież po zejściu raptem kilkunastu metrów w pionie wchłonęło nas „puchate morze”. Ten etap to prawie 300 metrów różnicy poziomów i 1,5 km szlaku.
Gorący i smaczny posiłek  oraz odpoczynek w schronisku dodał nam sił i ochoty do dalszej wędrówki.
Ostatni etap wycieczki przebiegał szlakiem żółtym. Droga do Korbielowa wiodła mniejszymi lub większymi pochyłościami niemal nieustannie w dół. Od pewnego momentu szczęśliwie skończyło się towarzystwo mgły, bo znaleźliśmy się poniżej pułapu chmur**, i dane nam był barwne pejzaże październikowego lasu. Po dwóch godzinach, pokonując około 600 metrów w pionie i prawie 5 km dystansu, znużeni forsowną wędrówką  znaleźliśmy się w naszym autokarze.
Oto fotorelacja z naszej wyprawy.

* byliśmy światkami inwersji termicznej, tj. odwrócenia normalnej sytuacji, czyli im wyżej, tym zimniej – śr. 0,6°C/100m.
** mgła to chmura, która swoją podstawą sięga powierzchni ziemi.
R.S.
Zapraszamy do galerii.

Wygrajmy Razem
(2018-10-23)
We wtorek 16.10.2018 r gościliśmy w naszej szkole pana Łukasza Borucha - osobę niewidomą z fundacji Wygrajmy Razem, który przybliżył naszym dzieciom z klas I - III świat osób niewidomych. Dzieci aktywnie i z wielkim zaangażowaniem uczestniczyły w zajęciach.

Link pod którym znajduje się relacja z wizyty: http://www.wygrajmyrazem.org.pl/

W galerii można obejrzeć zdjęcia.

Festiwal Języków Obcych
(2018-10-19)

25 października odbędzie się w naszej szkole Festiwal Języków Obcych.

Uczniowie klas 4-6 będą mieli okazję zaśpiewać piosenki w językach obcych, które przygotowali wspólnie z nauczycielami. Będą również mogli zaprezentować stroje charakterystyczne dla krajów europejskich, a na koniec wezmą udział w degustacji potraw narodowych przygotowanych przez siebie przy pomocy rodziców i nauczycieli.

Uczniowie klas 7, 8 przedstawią przygotowane przez siebie tematyczne prezentacje multimedialne na temat krajów europejskich oraz zaśpiewają i zagrają własne interpretacje utworów w językach obcych. Festiwal także zakończą poczęstunkiem.

Serdecznie zapraszamy wszystkich do wzięcia udziału w Festiwalu Języków Obcych w naszej szkole.

Nauczyciele języków obcych

Zakończyła się 14. wymiana z francuskim Liceum Fabert w Metz.
(2018-10-10)
Parę dni temu zakończyła się 14. wymiana uczniowska Szkół Katolickich z Dąbrowy Górniczej z Liceum Fabert w Metz. Jestem Janek i chciałbym Państwu opisać wymianę z perspektywy jej uczestnika.
Zacznijmy od początku. Do Francji pojechaliśmy autokarem. Podróż była długa, ale dość przyjemna.  Muszę przyznać, że się bardzo stresowałem, bo wiedziałem, że jadę do osoby której nie znam, która mówi w innym języku i mieszka w innym kraju.
 Przyjechaliśmy do Metz rano, wysiedliśmy z autokaru i ukazała nam się prześliczna miejscowość w jesiennym wydaniu. Potem poznaliśmy swoich korespondentów. Mój kolega  miał na imię Tristan i już po paru chwilach znaleźliśmy wspólne tematy do rozmowy.

Następnego dnia pojechaliśmy do miejscowości Verdun. Tutaj rozegrały się główne bitwy w czasie 1 Wojny Światowej. Myślę, że Verdun warto zobaczyć chociaż raz w życiu. Ogromny cmentarz, który liczył ponad 13 tysięcy krzyży, zrobił na mnie wielkie wrażenie i dał wiele
do myślenia. Zwiedziliśmy również fort i centrum miasta.

Kolejnym punktem  programu wymiany był weekend spędzony w rodzinach.
W sobotę z Tristanem wyszliśmy na miasto i było po prostu super. Spotkaliśmy innych uczestników  wymiany i razem spędziliśmy popołudnie.  Było naprawdę świetnie   i widać było, że nie tylko ja zaprzyjaźniłem się ze swoim korespondentem. W niedzielę z całą rodziną pojechaliśmy do luna parku.
 W poniedziałek zwiedzaliśmy szkołę, do której uczęszczali nasi przyjaciele z Francji. Szkoła pamięta czasy  Napoleona Bonapartego, który ją założył w 1804 roku. Jest to potężne liceum, które liczy ponad 1600 uczniów.
Potem  spacer po Metz. Piękne miasto.
Następnego dnia byliśmy w moim ulubionym Luxemburgu. Niestety pogoda nam wyjątkowo nie dopisała, lało prawie cały dzień.  Ale my i tak się cieszyliśmy, że możemy tam być razem.
 03.10.2018 -  muszę zapamiętać tę datę... w tym dniu odwiedziłem miasto, które odwiedza około 80 mln turystów rocznie. Chyba nie muszę nikomu mówić, że chodzi o Paryż.
Dużo zwiedziliśmy: Wieżę Eiffla, katedrę Notre Dame, Sacré  Coeur,  płynęliśmy Bateau  -Mouche po Sekwanie, Pola Elizejskie (Champs –Elysées). Nie czuliśmy zmęczenia, bo piękne widoki nam  zrekompensowały wysiłek. Zmęczenie odczułem dopiero wtedy, kiedy siadłem na łóżku o 23.00 i myślałem,  że przysnąłem tylko na 5 minutek.  Kiedy spojrzałem na zegar była 06.34  taaa... od razu się zerwałem z łóżka, bo wiedziałem że jedziemy do... Strasburga czyli stolicy Unii Europejskiej.
Około godz.10 wysiedlimy z pociągu na dworcu w Strasburgu i ruszyliśmy w stronę starego miasta. Nagle naszym oczom ukazała się monumentalna gotycka katedra Najświętszej Marii Panny.
Pierwsza myśl - to było wielkie ,, Woooooooow" i to „Woooooooow” zostało nam na ustach na cały dzień. Strasburg uwielbiam za malownicze kamieniczki i przepływający Ren, który dodaje temu miastu uroku. Strasburg jest stolicą Alzacji i siedzibą  kilku instytucji europejskich, takich jak:  Rada Europy, Europejski Trybunał Praw Człowieka, Parlament Europejski, który w tym roku oglądaliśmy z pokładu statku turystycznego.
Kolejnym punktem programu wizyt  było Nancy, miasto które ma dużo wspólnego z Polską poprzez osobę króla Stanisława Leszczyńskiego i jest  po prostu cudowne. Ratusz miasta, opera, Muzeum Sztuk Pięknych. To wszystko można podziwiać na Placu Stanisława, który został zaprojektowany i  wykonany przez Emmanuela Héré. Plac Stanisława został zapisany na liście światowego dziedzictwa UNESCO za nowatorskie i niespotykane nigdzie indziej jak na owe czasy rozwiązania architektoniczne.
Tego samego dnia, po powrocie do Metz Tristan, ja i inni polsko-francuscy uczestnicy wymiany  poszliśmy na pizzę i baaardzo przyjemnie spędziliśmy resztę dnia.

Sobota była  dniem powrotu do Polski. Ten dzień zapadnie mi w pamięci na długo. Musiałem się rozstać z moim przyjacielem, z którym spędzałem każdy wieczór na wspólnych rozmowach, żartach itp. Naprawdę mocno się z nim zaprzyjaźniłem. Będzie mi brakowało również jego rodziny, która była bardzo miła i serdeczna.  Rodzina Tristana  obiecała mi, że na pewno przyjadą do mnie, do Polski.
Ta wymiana to było coś naprawdę wspaniałego! Co trudno opisać. Jeśli tylko będziecie mieć okazję, to weźcie w niej udział.  Nawet się nie zastanawiajcie!

Jan Madejczyk

Andaluzja w naszej szkole
(2018-10-04)
Prawie koniec września, a  w Szkołach  Katolickich  Dąbrowy  Górniczej słoneczna Andaluzja: uroki Malagi, Sewilli, Granady, Kordoby – czarujących miast południowej Hiszpanii, trochę historii, trochę współczesności. Zaprosili nas do tego pięknego regionu wyjątkowi goście: pan Maciej  SIEMDAJ, dyrektor  Extendy - Agencji Promocji Regionu Andaluzja i przedstawiciele szkoły językowej LEXIS INSTITUTO DEL IDIOMA z Malagi.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z tego wydarzenia.

Smaczna (deliciosa) lekcja hiszpańskiego w klasie V a
(2018-10-01)
Wprawdzie letnie upały mamy już za sobą, ale nie przeszkodziło to  klasie 5 a Katolickiej Szkoły Podstawowej sięgnąć  na lekcji języka hiszpańskiego do zasobów kuchni hiszpańskiej i  przygotować andaluzyjski chłodnik – GAZPACHO.
Najpierw przygotowanie składników (ingredientes): oliwa (koniecznie virgin prawdziwa z oliwek), ogórek zielony (pepino), papryka (pimiento), pomidory (tomates), czosnek (ajo), cebula (cebolla), sól (sal), pieprz (pimienta), może być jeszcze kawałek chleba (rebanada de pan).
Drugi etap, który  był wielką przyjemnością dla uczniów, to obieranie, krojenie i miksowanie. Przydał się bardzo mikser (batidora) pani Agaty Czaplak. A potem największa przyjemność – degustacja.
Gazpacho było tak smaczne (delicioso), że w tym dniu uczniowie poczęstowali nim również gości przybyłych do naszej szkoły z Hiszpanii, którzy pochwalili zdolności kulinarne naszych piątoklasistów.
Lekcja języka hiszpańskiego niby jak każda, ale tym razem udało się połączyć naukę słownictwa z zadaniami praktycznymi zakończonymi nagrodą dla podniebienia. Było i naukowo i radośnie.

BohaterON - włącz historię!
(2018-09-23)
Już po raz drugi wzięliśmy udział w akcji ogólnopolskiej BohaterON.
Tym razem zainteresowanie było zdecydowanie większe niż rok temu, szczególnie wśród młodszych uczniów. Wysłaliśmy  wiele kartek do Powstańców warszawskich.
W ten sposób pokazaliśmy, że historia naszego kraju jest dla nas ważna.
Dziękujemy  wszystkim za zaangażowanie.
W galerii znajduje się kilka fotek, zapraszamy do obejrzenia.

Spotkanie w sprawie wymiany
(2018-09-20)
Spotkanie w sprawie wyjazdu na wymianę do Francji odbędzie się 20.09.2018 r. o godzinie 18.00 w sali 29. Zapraszamy rodziców i uczniów.